“We staan nog maar in de startblokken van ons groeiverhaal.”
Ingrid Vander Zijpen, CEO van Aesthetic Solutions, begon haar onderneming met een duidelijke visie: succesvol esthetisch ondernemen. Veertien jaar later is haar bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de Benelux, die hoogwaardige medische esthetische producten en trainingen biedt voor artsen, huidtherapeuten en de betere schoonheidsspecialisten. De kern van haar succesverhaal? Een unieke focus op resultaten en duurzame groei.
Over Aesthetic Solutions
- Aesthetic Solutions is een uniek medisch totaalconcept waar een holistische kijk op schoonheid gecombineerd wordt met wetenschappelijk bewezen producten, toestellen en opleidingen voor artsen, huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten.
- Het familiebedrijf heeft inmiddels 38 medewerkers in dienst die het groeiverhaal van het bedrijf verder ondersteunen.
- In 2024 ontving Aesthetic Solutions de Trends Gazelle prijs, een erkenning voor snelgroeiende, innovatieve bedrijven en ook dit jaar is het bedrijf opnieuw genomineerd.
Ingrid Vander Zijpen groeide op in een familie van zelfstandigen, wat haar ondernemingsgeest van jongs af aan vormde. In 2010 besloot ze haar eigen bedrijf, Aesthetic Solutions, op te richten.
“Ik ben altijd gefascineerd geweest door schoonheid”, zegt Ingrid. “Maar wat ik miste in de markt waren échte resultaten. Veel behandelingen beloofden van alles, maar de uitkomst was vaak teleurstellend. Dat wilde ik veranderen.”
Ze begon met een beperkt assortiment aan producten en toestellen die specifiek gericht waren op het verbeteren van esthetische resultaten. “Het was pas bij het ontdekken van Mesoestetic Pharma Group dat ik de juiste aanvulling vond. Dit merk biedt een medisch gamma dat is ontwikkeld voor esthetische artsen, dermatologen en schoonheidsspecialisten die streven naar meetbare resultaten. Inmiddels zijn we trotse marktleider in deze sector.”
“We staan nog maar in de startblokken van ons groeiverhaal.”
Groeien door innovatie
Vandaag biedt Aesthetic Solutions een totaalconcept dat de synergie tussen toestellen, behandelingen en producten benadrukt.
Dit concept onderscheidt hen van de concurrentie, iets waar Ingrid trots op is. “Onze aanpak is uniek omdat we niet alleen producten verkopen, maar een volledig medisch onderbouwd concept bieden.
Ons huidanalysetoestel Eve M gebruikt AI om de huidconditie te meten en de precieze diagnoses te stellen, maar ook om de resultaten na de behandeling en thuisverzorging op te volgen.”
Het is deze constante innovatie die Aesthetic Solutions op de kaart zette als pionier in de esthetische sector. "Onze producten, zoals de Cosmelan-behandeling tegen pigmentatie, zijn wereldwijd marktleider. We kunnen huidproblemen zoals melasma en zwangerschapsmaskers effectief behandelen en hierbij ook het anti-aging aspect garanderen, wat weinig andere merken kunnen."
"Marketing zonder resultaten is niets. Hoe mooi je je boodschap ook verkoopt, hoe luid je ook roept.”
Investeren in partners
Ingrids visie op duurzame groei is ook gebaseerd op het principe dat klanten niet enkel worden gezien als afnemers, maar als echte partners. “Onze slogan, #growingtogether, weerspiegelt ons strategisch uitgangspunt”, aldus Ingrid. “Het succes van onze partners is direct verbonden met ons eigen succes. Daarom biedt Aesthetic Solutions meer dan alleen producten en technologie. We ondersteunen onze partners actief met uitgebreide trainingen en begeleiding, gericht op hun zakelijke groei.”
Elk jaar organiseert het bedrijf 174 trainingen in België en Nederland. Deze opleidingen bieden zowel theoretische als praktische inzichten, zodat partners niet alleen de beste resultaten voor hun klanten kunnen leveren, maar ook hun eigen onderneming kunnen versterken. “Onze partners moeten beschikken over de kennis en vaardigheden om hun werk efficiënt en effectief uit te voeren en wij zorgen ervoor dat zij goed opgeleid zijn.”
Om hun duurzame groei te ondersteunen, schakelde Aesthetic Solutions Baker Tilly Law in. "Bij onze eerste ontmoeting was het essentieel om hun bedrijfsmodel en uitdagingen te doorgronden", zegt Dries Joseph, Managing Partner bij Baker Tilly Law. Naast juridische structuren richtte het team van Dries zich op het optimaliseren van financiële processen en groeistrategieën. “We hebben onder meer juridisch en financieel advies gegeven rond algemene voorwaarden, distributiecontracten, klantenbonussystemen om aansluitend werkkapitaal en marges te kunnen verbeteren.
Die professionalisering heeft Aesthetic Solutions geholpen om hun ambities waar te maken en tegelijkertijd hun risico’s te beheersen. Bovendien was onze praktische ervaring bij andere groeibedrijven een meerwaarde. Het is inspirerend om te zien hoe we een klankbord waren tijdens hun duurzame groei en succesverhaal”, voegt Dries eraan toe.
The next level of beauty
Hoewel Aesthetic Solutions inmiddels een gevestigde naam is, was de weg ernaartoe niet zonder uitdagingen. “Als alleenstaande moeder en ondernemer heb ik moeilijke periodes doorgemaakt, maar deze obstakels hebben me veerkrachtiger gemaakt”, vertelt Ingrid.
Ingrids zoon, Thomas, speelt sinds 2016 een belangrijke rol in de commerciële groei van het bedrijf. “Zijn sterke commerciële vaardigheden hebben ons zakencijfer aanzienlijk verhoogd, vooral op de Nederlandse markt.”
Het team van Baker Tilly begeleidde Ingrid en Thomas bij een groeiplan voor de toekomst. "We willen verder uitbreiden in de Benelux en onze naam ook buiten de grenzen versterken. We werken continu aan onze interne structuur om nog efficiënter te worden en ons team van 38 medewerkers optimaal te laten functioneren.
Het uiteindelijke doel? De benchmark blijven in de wereld van esthetisch ondernemen, zowel op medisch als op zakelijk vlak."
Bekijk de klantengetuigenis
Ook nood aan advies op maat?
Kom gerust langs voor een kop koffie. Onze experten helpen u graag verder.