Tom Cerpentier (Konecranes): “Volledige begeleiding & allround kennis”

Klantengetuigenis

Konecranes is marktleider in de Antwerpse haven inzake verkoop en onderhoud van allerhande rollend materieel voor containerhandling. Tom Cerpentier, de Regional Director Port Services Benelux van Konecranes NV, werkt met Baker Tilly Belgium samen voor alle boekhouding activiteiten, internationale groepsrapportering, fiscaliteit, SOx… “Hun familiale én correcte aanpak heeft geen aansturing nodig. Ook hun allround kennis is een sterk punt,” zegt Tom Cerpentier.

Tom Cerpentier (Konecranes)

Konecranes: mobiele kranen en straddle carriers voor containerhandling in de haven

Het beursgenoteerde Konecranes is een internationaal opererende producent van bedrijfs- en havenkranen uit Finland. De groep heeft 11.700 medewerkers op 609 locaties in 47 landen. De Belgische hoofdvestiging bevindt zich in Lummen. In de Antwerpse haven is er een operationele eenheid.

Tom Cerpentier, Regional Director Port Services

Tom Cerpentier had er al een carrière in de Antwerpse haven opzitten toen hij begin 2015 Senior Service Manager voor de Belgische markt werd bij Konecranes NV, met als opdracht het bedrijf nieuw leven in te blazen. Een jaar later werd hij gepromoveerd tot Regional Director Port Services voor de hele Benelux. In die functie is hij verantwoordelijk voor de service van het volledige ‘Port Solutions’ gamma van Konecranes. “Met 40 vaste medewerkers en 26 subcontractors realiseren we een ‘after sales’ omzet van 13,2 miljoen euro in de Benelux. Een team van 20 technici zorgt onder andere voor het dagelijks onderhoud van de straddle carriers bij onze klanten. In 2016 hebben we alleen al in de Antwerpse haven 103 straddle carriers verkocht, terwijl de normale jaarproductie van onze fabriek in Duitsland op 100 à 140 stuks ligt. We hebben dus het grootste volume en zijn marktleider in Antwerpen.”

Over Baker Tilly

“In 2015 ben ik in zee gegaan met Baker Tilly voor alle accounting activiteiten. Ik werk regelmatig met hun team samen. Met al mijn vragen kan ik bij hen terecht. Een sterk punt is dat ze geen aansturing nodig hebben. Ze weten perfect wat te doen. In het begin van onze samenwerking heeft Jan Smits mij veel geassisteerd. Hij heeft de opzet van onze samenwerking mee vorm gegeven.”
“Persoonlijk contact en correct. Dat is waar ik spontaan aan denk bij Baker Tilly. Hun allround kennis is een stevige toegevoegde waarde. Ook van complexere processen zoals SOx hebben ze kaas gegeten,” aldus Tom.

Jan Smits & Annelies Dhont (Baker Tilly): “Begeleiding van een internationale klant”

Jan Smits, bedrijfsrevisor en vennoot van Baker Tilly Belgium: “Voor Konecranes verzorgen we de volledige boekhouding in de ruime zin van het woord, waaronder klantenopvolging, administratie, betalingen, afsluitingen… en dit in een internationale omgeving. Ook de fiscaliteit en de maandelijkse rapportages aan de Konecranes groep met strikte deadlines horen tot ons takenpakket, net als het samenstellen van het controledossier en de begeleiding van de commissaris. Ons team, bestaande uit Chelsea Cools, Stefanie Logghe en Els Verdegem, neemt dit allemaal op zich. Al deze diensten hebben we ook gedurende enkele jaren voor de Nederlandse vestiging van Konecranes gedaan.”

Annelies Dhont, belastingconsulent en junior vennoot van Baker Tilly Belgium: “In 2017 heeft Konecranes de MHPS afdeling (material handling & port solutions) van het Amerikaanse bedrijf Terex overgenomen, en daarbij hebben we hen begeleid, o.a. bij de herstructurering van hun Belgische vennootschappen. Ook inzake ‘SOx’ (de Sarbanes-Oxley wetgeving inzake de controle op het bestuur van ondernemingen) hebben we het toenmalige Terex Port Equipment Benelux NV geholpen.”

www.konecranes.be