Belgische overheid gaat steeds meer digitaal!

Vakartikels

Vanaf 2022 kiest de overheid steeds meer voor digitalisering en automatisering. Het gevolg? Het versturen van papieren documenten wordt afgeschaft. Bent u hier klaar voor?

Documenten worden niet meer op papier verstuurd

De Belgische overheid heeft besloten om voortaan al zijn briefwisseling aan zijn Belgische inwoners (natuurlijke personen, vennootschappen,…) te digitaliseren. U zal dus steeds minder documenten via de post ontvangen en beroep moeten doen op uw eBox, myMINFIN en andere digitale tools.

U bent zelf verantwoordelijk voor het checken van deze digitale brievenbussen. Eens de documenten digitaal worden verstuurd, gaat de overheid ervan uit dat u als goede huisvader steeds zelf regelmatig nakijkt of u documenten digitaal ontvangt.

Activeer en check uw eBox

Via ‘My eBox’ (www.myebox.be) hebt u toegang tot al uw overheidsdocumenten (aanslagbiljetten, btw-rekeninguittreksels,…). Dit gebeurt aan de hand van een mailbox waarmee de overheid rechtstreeks met u communiceert. Dit geldt ook voor de vennootschappen of rechtspersonen waarvoor u een mandaat heeft.

Hoe activeert u uw eBox? Heel eenvoudig: door op de website te klikken op ‘Open my e-box’. Inloggen doet u via hetzij uw identiteitskaart en pincode (inclusief kaartlezer), hetzij door gebruik te maken van Itsme.

Bezoek regelmatig MyMinFin

myMINFIN (www.myminfin.be) is de website van de overheid waarop u alle overheidsdocumenten kan consulteren. Niet alleen van u persoonlijk, maar ook van alle vennootschappen, eenmanszaken en andere rechtspersonen waarvoor u mandataris bent.

Net zoals bij de eBox kan u hierop inloggen via uw identiteitskaart en login, of op basis van Itsme.

Vergeet uw boekhouder niet!

Om ons de kans te geven de administratie van uw vennootschap of eenmanszaak zo optimaal mogelijk te beheren, is het belangrijk dat u ons toegang verleent tot uw digitale documenten (via myMINFIN).

Hoe doet u dit concreet?

  • Neem contact op met uw dossierbeheerder.
  • Hij of zij zal de toegang voor u aanvragen.
  • Vervolgens bezorgen wij u een e-mail met een stapsgewijze uitleg hoe u deze elektronische volmacht moet goedkeuren.

De essentie

  • Vanaf 2022 gaat de Belgische overheid voluit voor digitalisering.
  • Briefwisseling zal niet langer op papier gebeuren.
  • Activeer en check daarom uw eBox.
  • Bezoek regelmatig de website ‘www.myminfin.be’.
  • Geef volmacht aan uw boekhouder.

Ondervindt u moeilijkheden of wenst u hulp bij deze digitale overstap?

Als klant van Baker Tilly kunt u contact opnemen met  Alexandra Stevens, Accountancy Advisor of uw dossierverantwoordelijke.
Nog geen klant? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.