Boost uw ambities en groeitraject met de kmo-groeisubsidie

Vakartikels

Uw onderneming duurzaam en futureproof uitbouwen door het inwinnen van extern advies of het aanwerven van een strategisch profiel? Met de kmo-groeisubsidie kunnen kmo’s hun groeiambities financieren. 

De kmo-groeisubsidie is een Vlaamse subsidie die kmo's ondersteunt bij 4 belangrijke thema's. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van scenario’s waarbij ondernemingen gebruik kunnen maken van deze steun.

Door het inwinnen van extern advies of aanwerven van een strategisch profiel kunnen ondernemingen hun ambities rond duurzaamheid, innovatie, internationalisatie of digitalisatie realiseren.

1. Internationaliseren

  • Strategisch nieuwe buitenlandse markten aanboren en potentiële betrouwbare partners detecteren voor uw distributienetwerk? 
  • Extern advies inwinnen om een impactvolle langetermijnstrategie uit te werken gericht op export naar het buitenland?
  • Een strategisch medewerker aanwerven voor het ontwikkelen van een gefundeerde go-to-market strategie om een nieuwe buitenlandse markt te benaderen?

Verkennen van een nieuwe afzetmarkt
U denkt erover om met uw bedrijf de Aziatische markt te veroveren. Maar hoe zit het met de cultuurverschillen bij zakendoen in Azië? Hoe bouwt u een netwerk uit van betrouwbare leveranciers? 
U neemt een expert onder de arm die u adviseert in uw eerste stappen op deze nieuwe buitenlandse markt. Voor de verdere uitbouw werft u ook een business developer aan die zich specifiek richt op de uitbouw van uw merk in Azië.

2. Digitaliseren

  • Een onderzoek opstarten over hoe u data kan gebruiken om uw competitiviteit te verhogen of uw ideale klant beter te bereiken? Of hoe kan u AI inzetten voor kostenbesparingen en een efficiënt voorraadbeheer?
  • Uw eigen verkoopdata en externe data matchen om zo uw productieproces beter af te stemmen op uw verkoopproces- en pieken?
  • Strategisch advies om met slimme technologie onderhoudsprocessen bij klanten te automatiseren en efficiënter maintenance en overheadkosten te beheren?

Versterken van een webplatform met slimme data en AI
Een aanbieder van een webplatform wil zijn platform versterken via onder andere slimme data-analyse en het gebruik van AI voor het herkennen van gedragspatronen. Een externe dienstverlener zal hem adviseren over de datastrategie, roadmap, cybersecurity en tools. Een aan te werven digital marketing manager wordt verantwoordelijk voor schaalvergroting via het uitwerken van een digitale marketing- en salesstrategie.

3. Innoveren

  • Extern advies inwinnen om concrete uitdagingen aan te pakken die gepaard gaan met het opschalen van innovatieve producten, diensten of technologieën?
  • Een strategische expert onder de arm te nemen die met kennis over AI of blockchain uw innovatie kan versterken voor de go-to-market?
  • Een externe specialist aanwerven voor advies over de recuperatie van restwarmte binnen productieprocessen?

Implementatie van een nieuwe en innovatieve business unit
Een multidisciplinair gezondheidscentrum zet een productie- en verpakkingsunit op die onder private label op Vlaamse schaal huisbereidingen verkoopt aan andere gezondheidswerkers. Klanten kunnen de formulering volledig afstemmen op hun wensen. Een externe dienstverlener zal een marketing- en salesstrategie uitwerken om deze innovatie succesvol in de markt te zetten.

4. Circulair en duurzaam ondernemen

Ook voor het realiseren van uw duurzaamheidsambities kan u van de kmo-groeisubsidie gebruikmaken: 

  • Het gebruik van grondstoffen van grond- of oppervlaktewater in uw productie verminderen? 
  • Een grondige analyse en plan van aanpak om de CO2-uitstoot van uw bedrijf te verminderen?

Integratie duurzaamheid en circulariteit als belangrijke USP binnen een bouwbedrijf
Een bedrijf wil in de nabije toekomst circulariteit en duurzaamheid structureel integreren binnen de bedrijfsvoering in plaats van ad-hoc toepassingen per bouwproject. Daarvoor werft het bedrijf een business development manager aan die verantwoordelijk zal zijn voor het overzien van deze processen. Dit profiel zal ook de bedrijfsleiding strategisch adviseren over beleidskeuzes in de circulaire context. Daarnaast werken ze met een dienstverlener die hen zal begeleiden, zowel bij de branding en het vermarkten als bij het bepalen van de juiste doelgroepen voor dit nieuwe merk.

Hoeveel steun kan u krijgen via de kmo-groeisubsidie?

Voor het realiseren van een ambitieus groeitraject in een van bovenstaande domeinen kan u:

  • extern advies inkopen via een strategisch dienstverlener of consultant.
  • en/of een strategische profiel (voltijds of deeltijds) aanwerven.

U kan subsidies ontvangen tot 50% van de advieskost of het loon van een strategische medewerker, met een maximum van 25.000 euro. De projectkost (aanwerving en/of advies) bedraagt minstens 20.000 euro.

U kan ook beide opties combineren en zo genieten van een maximale steun tot 50.000 euro.

Timing is cruciaal bij de kmo-groeisubsidie

1. Volgende oproepen voor de kmo-groeisubsidie

De kmo-groeisubsidie heeft beperkte aanvraagperiodes. U kan enkel een aanvraag indienen als er een oproepperiode openstaat. De volgende oproepperiodes zijn: 

  • 20 maart 2024 tot en met 15 april 2024
  • 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2024
  • 20 november 2024 tot en met 15 december 2024

De kmo-groeisubsidie kan niet retroactief aangevraagd worden. Doe dit dus bij de eerste fase van uw groeitraject.

2. Eén aanvraag binnen 2 jaar

Vanaf 1 januari 2024 kan u sneller een nieuwe aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor de kmo-groeisubsidie. De termijn tussen 2 goedgekeurde dossiers wordt ingekort van 3 naar 2 jaar, wat betekent dat u 24 maanden na de positieve beslissing van een eerdere kmo-groeisubsidie een nieuwe aanvraag kan indienen. Het nieuwe dossier moet wel over een nieuw groeitraject gaan.

Ondernemers kunnen de kmo-groeisubsidie enkel aanvragen tijdens de oproepperiodes en één maal per 3 jaar. 

Voorwaarden voor de kmo-groeisubsidie

Om in aanmerking te komen voor de kmo-groeisubsidie moet uw bedrijf aan bepaalde criteria voldoen.

  • Uw bedrijf voldoet aan de Europese definitie van een kmo. Dit betekent dat het minder dan 250 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 50 miljoen of een balanstotaal van maximaal € 43 miljoen heeft.
  • Uw bedrijf is gevestigd in het Vlaamse Gewest en heeft een aanvaardbare hoofdactiviteit.
  • Uw bedrijf voldoet uiteraard aan alle wettelijke voorschriften en regelgeving.
  • Bij indienen van het project heeft uw bedrijf geen negatief eigen vermogen.

De essentie

  • De kmo-groeisubsidie kan aangevraagd worden door ondernemingen om hun ambities rond duurzaamheid, internationalisatie, innovatie of digitalisatie te realiseren. 
  • U kan maximum 50.000 euro aan subsidies ontvangen voor het inwinnen van strategisch advies of het aanwerven van een extern profiel. 
  • U kan enkel de subsidie aanvragen tijdens de oproepperiode en één maal per 2 jaar. 
  • Om de subsidie aan te vragen, moet uw onderneming voldoen aan enkele voorwaarden.

Advies bij het aanvragen van uw kmo-groeisubsidie?

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor de kmo-groeisubsidie? Onze ervaren subsidie-experten gidsen u graag doorheen het complete subsidiedossier: van het schrijven van het dossier tot het indienen van de aanvraag.

Dankzij de ‘no cure, no pay’-formule betaalt u enkel als u de subsidie op het einde van de rit ontvangt.

Vrijblijvend kennismaken? Maak een afspraak om al uw subsidiemogelijkheden te ontdekken via onderstaande link.

Vraag uw subsidieadvies aan