"Corona heeft ons ook kansen gegeven: de productie van 100% Belgische mondmaskers"
2020 zal de geschiedenis ingaan als een zwaar jaar voor onze economie. De coronacrisis hakt genadeloos in op de groei van veel ondernemingen. Maar ook in tijden van crisis is het belangrijk om te blijven investeren. Een goed voorbeeld dat veranderingen en investeringen hun vruchten afwerpen is het bedrijf Ducaju. Aan het begin van de coronacrisis schakelde de verpakkingsspecialist over naar het produceren van mondmaskers.
Ducaju NV specialiseert zich met 180 medewerkers in verpakkingen: van dozen tot displays. Het bedrijf bestaat uit drie verschillende vestigingen met elk hun eigen specialiteit. De afdeling in Erpe-Mere produceert verpakkingen die te vinden zijn in de supermarkten. In Wielsbeke worden ‘presentation tools’ en marketingmaterialen gemaakt. Luxe-
dozen voor champagne, chocolade of giftboxen worden geproduceerd in Meulebeke.
Reageren op veranderingen
De coronacrisis heeft Ducaju niet gespaard. “We zien vooral een sterke toename van de vraag naar verpakkingen voor de retail. Maar de vraag naar luxeverpakkingen en presentation tools is zwaar teruggevallen”, vertelt Tom Du Caju, de CEO van het Vlaamse familiebedrijf en inmiddels de 8ste generatie van vader op zoon.
Ducaju zocht daarom naar een manier om in te zetten op de kansen die de coronacrisis met zich meebrengt. “Omdat we minder activiteiten hadden in Wielsbeke en Meulebeke
hadden we daar ook ruimte om te starten met een nieuwe productie. Sinds april zijn we begonnen met de productie van mondmaskers in Meulebeke.”
Het initiatief is het resultaat van een open bedrijfscultuur en een goed aanpassingsvermogen. “Het idee kwam eerst ter sprake in een interne mail. We zagen direct een interessante opportuniteit en hebben daarna snel geschakeld. Na een overleg met partners in China zijn we overgegaan tot de aankoop van twee machines.”
Van karton naar textiel
Mondmaskers en kartonnen dozen, het zijn twee verschillende producten. Voor Ducaju bracht dit de nodige uitdagingen met zich mee. “Het is een product waar we geen enkele
voorkennis van hadden. Een mondmasker leunt meer aan bij de textielindustrie, dan bij karton en papier. Maar we zijn er toch in geslaagd om een veilig mondmasker op de markt te brengen dat CE en dus medisch gekeurd is. En het is 100% Belgische makelij. Daar zijn we toch wel fier op,” zegt Tom Du Caju trots.
Over de samenwerking met Baker Tilly: “Betrouwbaar, persoonlijk en inspirerend”
Sinds 1991 vertrouwt Ducaju op de diensten van Baker Tilly. Wat toen begon met enkel de boekhouding, bestaat vandaag uit een uitgebreid pallet aan diensten: juridisch en fiscaal advies, volledige bijstand bij fusies en overnames, het begeleiden van de vennootschappen, bedrijfstechnisch advies, opstellen van budgetten, opvolgen van
businessplannen,…
Tom Du Caju over de samenwerking met Baker Tilly: “Het mooie aan de samenwerking is dat ze heel laagdrempelig werken. Dat zorgt voor een snelle en duidelijke samenwerking. Tijdens het fusiedossier met de vestigingen in Meulebeke en Wielsbeke werden we doorheen het hele proces nauw bijgestaan door de experten van Baker
Tilly. Betrouwbaar, persoonlijk, inspirerend en met focus op de menselijke relatie: zo zou ik onze samenwerking samenvatten.”