“Ik heb altijd de nood gevoeld om de firma te dragen met meerdere mensen.”

Klantengetuigenis

Voor Marc Hennau, zaakvoerder van ORISON, zit bouwen aan de toekomst verankerd in zijn DNA. Als Belgisch bedrijf, dat een volledig pallet landmeetkundige diensten aanbiedt, is flexibiliteit en een sterke teamspirit dan ook essentieel. Het is Marc’s missie om perspectief te creëren voor zichzelf en zijn werknemers, en te timmeren aan de horizon van zijn bedrijf. Zo kwam hij bij Baker Tilly terecht. 

“ORISON is een kleine firma, een KMO, die succes kan boeken met één bedrijfsleider,” vertelt Marc ons. “Maar om continuïteit te brengen en een grotere firma op te bouwen, heb je een breder draagvlak nodig. Dat doe je best van al met je eigen mensen. Een breder draagvlak betekent ook dat je nood hebt aan een professionele strategische begeleiding. Er zijn nu eenmaal meer uitdagingen die op je pad komen. Om de structuur te bekomen die ik voor ogen had, moest ik op zoek naar de juiste partij die me daarbij kon helpen.” In zijn zoektocht naar de juiste financiële en juridische begeleiding voor zijn traject, kwam Marc Hennau in contact met Baker Tilly. Zij bevestigden zijn vermoedens dat zo’n traject meerdere voordelen kent en dat hij daarmee de juiste richting uitging voor zijn bedrijf.

Marc_Hennau

Marc Hennau, zaakvoerder ORISON

“Medewerkersparticipatie is voor mij een zekere peace of mind,” vertelt Marc. “Als je de enige bedrijfsleider bent, ben je noodgedwongen bezig met jouw toekomst en vooral dat van het bedrijf. Je bent je bewust van het gat dat je achterlaat wanneer jij er niet meer bent. Bij een traject van medewerkersparticipatie kan je geruster zijn op dat vlak.”

Een realiteit die Louis Van Heyghen tijdens de eerst gesprekken bij ORISON herkende: “Marc was op dat moment de enige zaakvoerder en hij vertelde ons dat de tijd rijp was om die volledige verantwoordelijkheid te verdelen over zijn kern personeelsleden en zijn medewerkers mee te laten participeren. Daarvoor had hij drie medewerkers in gedachten, elk met een verschillende expertise binnen ORISON. Het een al meer 
financieel en het ander meer technisch. Hij zag de complementariteit van deze profielen en begreep dat mede daardoor de kwaliteit van het bestuur beter kon.”

Om continuïteit te brengen en een grotere firma op te bouwen, heb je een breder draagvlak nodig. Dat doe je best van al met je eigen mensen.
Marc Hennau, zaakvoerder ORISON

Teamfocus

“Door te kunnen focussen op een aantal aspecten van de job, waar ik voordien de tijd niet voor had, kan ik als ondernemer dieper gaan,” bevestigt Marc Hennau. “Je hoeft niet langer een manusje van alles te zijn.” Een beschrijving waar vele ondernemers bij KMO’s zich in kunnen herkennen. De uitbesteding van het werk en het verdelen van de focus, bleek voor Marc een immens voordeel. Maar het was voor hem ook essentieel om toegevoegde waarde te creëren voor zijn medewerkers. Want wanneer een zaakvoerder een medewerkersparticipatie traject aangaat is het essentieel dat de medewerkers zich betrokken voelen bij alle delen van deze transitie. En zich ten alle tijde gezien voelen.

Shemona Redzic, Dominique Troubleyn en Mathijs Adriaensen werden zo samen met Marc Hennau managing partner bij ORISON.

Shemona Redzic is verantwoordelijk voor HR, Sales en Marketing en vond het net als de andere managing partners belangrijk dat die grote verandering gepaard ging met een sterke open communicatie. “Door ervaringen uit het verleden weet ik namelijk dat goede communicatie de sleutel tot succes is. Wanneer wij in augustus 2022 begonnen aan het traject zag ik enkel administratieve aanpassingen. Er was papierwerk waar we door moesten, dat was de praktische kant. Wanneer het traject finaal was, besef je pas echt dat je mee staat aan het roer van je firma. Het is belangrijk dat je dan de juiste complementariteit 
voelt met je managing partners en dat er sterke communicatie is.”

Olivier Willems ziet bij medewerkers in trajecten al snel de bijzondere betrokkenheid die ze voelen. Het is niet alleen een gevoel van appreciatie wanneer je zo’n signaal krijgt van je werkgever, je hebt ook meer inspraak in het bedrijf. Dat recht op beslissing zorgt ervoor dat medewerkers vaak met een gelukkig gezicht van tafel wegstappen.

Shemona_2

Shemona Redzic, Managing Partner ORISON

Het was ook een bewustwording die Shemona Redzic hielp bij het vastleggen van haar eigen toekomstbeeld bij ORISON: “Het is een gevoel dat je geen remmen meer hebt. Ik ben ambitieus van nature, maar nu ontstond er een extra fierheid. Mijn job was eerst vrij administratief, maar nu kan ik de ondernemingszin in mij laten zegevieren. Alles is ook meer bespreekbaar, want ik kan mee de beslissingen maken. Dat maakt het voor mij heel fijn om elke ochtend uit mijn bed te komen.”

Het is niet alleen een gevoel van appreciatie wanneer je zo’n signaal krijgt van je werkgever, je hebt ook meer inspraak in het bedrijf. Dat recht op beslissing zorgt ervoor dat medewerkers vaak met een gelukkig gezicht van tafel wegstappen.
Olivier Willems, Partner Corporate Finance

De juiste aanpak op het juiste moment

Sterke communicatie en een hands-on begeleiding, was de aanpak waar Marc Hennau naar op zoek was en ultiem kon vinden bij Baker Tilly. De juiste vragen werden ook gesteld en de verwachtingen werden in kaart gebracht. 

Een belangrijk aspect voor Shemona Redzic: “Zij hebben een structuur op poten gezet waardoor het kopen van aandelen bijvoorbeeld op een haalbare manier kon verwezenlijkt worden. Tussendoor stelden ze deze processen ook op het juiste moment in vraag. Daardoor was je zelf heel bewust van wat er gebeurde en werd je niet meegesleurd in een onduidelijk verhaal.”

Maar waar maakte Baker Tilly nog het verschil? “Absoluut het menselijke aspect,” vertelt Marc Hennau ons, “Het traject met Baker Tilly begon met een inleidend gesprek met Olivier en Louis. En er was meteen een menselijke klik. Ze creëerden een persoonlijke aanpak waardoor ik op mijn gemak was. Zij gaven het comfort om moeilijke processen en ingewikkelde structuren foutloos te doorlopen. De vraag werd gesteld ‘Marc, wat wil je echt doen?’. 

De mens stond dus centraal, en daar werd doorheen heel het traject rekening mee gehouden. Ze stonden in voor de financiële, fiscale en juridische processen, maar realiseerden eigenlijk veel meer dan dat.”

Bekijk de klantengetuigenis

Please accept marketing cookies to watch this video