Opgelet! Vanaf 1 maart 2025 (opnieuw) wijzigingen aan het precontractueel informatiedocument
Bent u actief in de distributiesector, verkoopsconcessies, franchise,…? Dan bent u - bijvoorbeeld als franchisegever - wellicht vertrouwd met de verplichting om minstens één maand voor het sluiten van de commerciële overeenkomst een ontwerpovereenkomst en een precontractueel informatiedocument (“PID”) te bezorgen aan de andere contractspartij (bijvoorbeeld de franchisenemer).
In een recent artikel informeerden we u al dat de informatie die u in het PID moet verstrekken, vanaf 1 september 2024 grondig gewijzigd is.
Op korte termijn moet u uw PID echter opnieuw aanpassen! De informatie die u in het PID moet meedelen, wordt namelijk verder uitgebreid. Deze nieuwe regels treden in werking op 1 maart 2025.
Nieuwe informatieverplichtingen in deel 2 van het PID
Het PID bestaat uit twee delen. In deel 1 moet de “persoon die het recht verleent” (bijvoorbeeld de franchisegever) informatie geven over “belangrijke contractuele bepalingen”. In deel 2 moeten “gegevens voor de correcte beoordeling van de commerciële samenwerkingsovereenkomst” meegedeeld worden. Deze gegevens zijn onder meer: de vooruitzichten van het marktaandeel van het netwerk, het aantal commerciële samenwerkingsovereenkomsten dat de voorbije drie jaar is afgesloten, de intellectuele eigendomsrechten waarvan het gebruik wordt toegestaan,…
Eerder dit jaar werd deel 1 van het PID grondig gewijzigd. Deze wijzigingen traden in werking op 1 september 2024. Wat er precies gewijzigd werd, leest u hier.
De wetgever kondigt nu echter aanvullingen aan met betrekking tot deel 2 van het PID.
Hou rekening met wijzigingen aan deel 2 van het precontractueel informatiedocument (“gegevens voor de correcte beoordeling van de commerciële samenwerkingsovereenkomst”), om te vermijden dat de nietigheid van de overeenkomst wordt ingeroepen.
Overzicht van de nieuwe informatieverplichtingen
In deel 2 van het PID moet u binnenkort ook de volgende informatie geven:
- de uitbreidingsplannen van de persoon die het recht verleent in het handelsgebied;
- de aanvragen voor een exploitatievergunning of een vestigingsvergunning, ingediend bij de bevoegde autoriteiten voor geheel of gedeeltelijk concurrerende verkooppunten in het handelsgebied;
- als het in het netwerk gebruikelijk is om op regelmatige tijdstippen investeringen te doen: de informatie over deze investeringen, inclusief een raming van de te investeren bedragen;
- een geraamde exploitatierekening over een periode van minimum drie jaar (op basis van het model opgenomen als bijlage bij het Koninklijk Besluit), zodat de persoon die het recht ontvangt (bijvoorbeeld de franchisenemer) zijn eigen exploitatierekening kan opstellen.
Contacteer ons gerust voor een toelichting van deze nieuwe bepalingen.
De nieuwe verplichtingen gelden in het kader van nieuwe commerciële samenwerkingsovereenkomsten gesloten vanaf 1 maart 2025, maar ook in het kader van wijzigingen en hernieuwingen van lopende overeenkomsten vanaf die datum.
Inwerkingtreding en sancties
U moet de nieuwe informatie niet alleen in het PID vermelden in het kader van nieuwe commerciële samenwerkingsovereenkomsten die u vanaf 1 maart 2025 sluit, maar ook in het vereenvoudigd PID in het kader van wijzigingen en hernieuwingen van lopende overeenkomsten vanaf die datum.
Wanneer het PID de nieuwe informatieverplichtingen niet bevat, of deze gegevens onvolledig of onjuist zijn, kan de “persoon die het recht verkrijgt” (bijvoorbeeld de franchisenemer), de nietigheid van de betreffende contractuele bepalingen of van de volledige overeenkomst inroepen.
De essentie:
- De informatie die u moet meedelen in het precontractueel informatiedocument, wordt opnieuw uitgebreid.
- De nieuwe verplichtingen gelden in het kader van nieuwe commerciële samenwerkingsovereenkomsten gesloten vanaf 1 maart 2025, maar ook in het kader van wijzigingen en hernieuwingen van lopende overeenkomsten vanaf die datum.
- U moet het precontractueel informatiedocument dus opnieuw aanpassen.