Payroll - sociale dienstverlening die werkt

Vakartikels

Mensen zijn het meest waardevolle kapitaal binnen jouw bedrijf. Ze zijn representatief voor de waarden die je wil uitstralen, ze zorgen voor vernieuwing, brengen expertise in huis en zijn de toekomst van jouw verhaal. Met een sterke groep van werknemers kan je de groei realiseren die je als ondernemer voor ogen hebt. Zeker in de War for Talent is het niet alleen belangrijk om op een doordachte manier mensen aan te werven, maar ze ook te behouden.

Een goede sociale dienstverlening, met payroll services op maat, helpt je om deze doelen te realiseren. Toch brengt de implementatie van een goed werknemersbeleid ook uitdagingen met zich mee. Hoe ga je daarmee aan de slag? De kernelementen van een vlotte payroll opgelijst.

Start bij de basis

Lieven Nissens is Payroll & HR Consultancy Director bij Baker Tilly. Het team waar hij deel van uitmaakt begeleidt als sociaal dienstverrichter ondernemingen van A tot Z bij het opvolgen van de loon- en personeelsadministratie. Dat betekent vooral een sterke planning opstellen voor klanten. “Het is essentieel dat werknemers hun verloning telkens op tijd krijgen.

Dat is de basis waarvan je wil starten”, vertelt Lieven Nissens. “Samen met mijn collega Ines Matthys, Payroll Manager, behartigen we deze taken en zorgen we voor een direct en efficiënt contact met de klanten. Zo zijn zij steeds op de hoogte van wat er speelt. Wij informeren hen ook over actuele wetswijzigingen en gaan opzoek naar mogelijke optimalisaties.”

Ook al is verloning veelal een routineus proces, het is belangrijk om deze processen te blijven optimaliseren. En vooral aandachtig luisteren naar waar de nood ligt binnen ondernemingen en bij hun werknemers. “Werknemers zijn vandaag vocaal in wat ze verwachten van een verloning”, verklaart Audrey De Bevere, Individual Tax Partner en teamlid. “Ze hebben bepaalde verwachtingen van wat ze willen ontvangen en op welke manier. Maar er kan ook los van het brutosalaris, waar minima uiteraard gerespecteerd moeten worden, heel veel gerealiseerd worden.” Dat beaamt Yves Coppens, Individual Tax Partner: “Door de werkgever op de hoogte te stellen van welke extra’s mogelijk zijn, ontstaat er veel ruimte voor inspraak. Zo creëer je een optimaal verloningspakket voor werknemers, waar beide partijen zich in kunnen vinden.”

“Wij zorgen voor mentale rust bij ondernemers op vlak van hun personeelsbeleid. In de War for Talent is het waardevol om te weten dat er goed zorg gedragen wordt voor jouw medewerkers. Op die stevige basis kan je als bedrijf verder groeien.”
Yves Coppens, Individual Tax Partner

Neem een snapshot van de huidige situatie

Baker Tilly wil mentale rust creëren voor de klant op vlak van personeelsbeleid. Want zeker bij groeiende ondernemingen merk je vaak veel kopzorgen.

“Dat gaat van een hoge loonkost met weinig bewegingsruimte om een hogere verloning aan te bieden, tot recente wetswijzigingen en het binden van mensen aan de onderneming op lange termijn”, vertelt Audrey De Bevere.

“Wanneer wij aan de slag gaan, beginnen we daarom altijd met een screening van het huidige HR & payrollbeleid van de onderneming. Zo voelen we wat er speelt en wat er nodig is. Veel ondernemers zijn vaak verrast van wat nog allemaal mogelijk is.”

Bij Baker Tilly kan je al terecht vanaf één werknemer voor payroll services. Zelfs al ken je jezelf als enige bedrijfsleider of zaakvoerder een bezoldiging toe. “Wij bedienen een heel ruim gamma aan klanten: van een grote tot een middelgrote kmo en zelfs een startende werkgever. We geloven er sterk in dat zij allen een stevige basis nodig hebben en een pasklare expertise voor een persoonlijke groei”, staat Lieven Nissens bij.

payroll_teambeeld2

Ines Matthys, Yves Coppens, Audrey De Bevere & Lieven Nissens

Kies voor optimalisering

Lieven Nissens: “Het voordeel van Baker Tilly is dat wij een multidisciplinaire aanpak hanteren. Concreet betekent dit dat een deel van ons team zich bezig houdt met verloning, maar dat we daarnaast ook gericht advies geven gebaseerd op een brede expertise. Zo zijn we op de hoogte van recente wetswijzigingen binnen het arbeidsrecht en de sociale wetgeving, hebben we kennis over de optimalisering van personenbelasting, adviseren we rond de juiste bonusplanning en kunnen we als accountants mee duiken in de belangrijkste cijfers. Dit alles zorgt ervoor dat we een brede waaier aanbieden die verder gaat dan louter verloning.”

Terwijl de werkgever de eerste contactpersoon blijft, kan de werknemer tevens gebruik maken van de tools die Baker Tilly ter beschikking stelt. Ook in dit proces stellen we een heldere communicatie centraal. Het werknemersplatform, waar je terecht kan voor je loonbrieven, het aanvragen van verlof en andere administratie, is daar maar een voorbeeld van.

teambeeld_payroll2

Audrey De Bevere & Lieven Nissens

Maak het verschil

Baker Tilly verleent dezelfde services als grote sociale secretariaten, maar kiest bewust voor een andere aanpak.

“Het verschil ligt hem vooral in het meer directe en persoonlijke contact”, verklaart Yves Coppens.

“Wij hebben een echte één-op-één relatie met onze klanten. Bij Baker Tilly kom je niet terecht in een callcenter of een gezamenlijke inbox gefilterd op jouw regio.

Wanneer je hier klant bent, kom je in contact met ons volledige team en zie je de gezichten achter het advies. Dat is voor ons erg belangrijk. Want wij willen aanvoelen wie je bent als ondernemer en waar je naartoe wil met je onderneming. Dat is essentieel voor het advies dat wij geven.”

Lieven Nissens biedt als Payroll & HR Consultancy Director sociaal-juridische ondersteuning aan klanten, maakt samen met het team arbeidsovereenkomsten en arbeidsreglementen op maat op, voert sociale audits uit en geeft aanbevelingen aan klanten in het kader van de verdere groei van het bedrijf. “Wij zijn 4 jaar geleden gestart met HR Consultancy Services. Vanuit die werkzaamheden vroegen onze klanten ons of we ook Payroll services konden aanbieden. Vandaag doen we dit al bij een hele resem ondernemingen, die ook voor andere diensten bij ons terecht kunnen. Die multidisciplinaire aanpak zorgt ervoor dat we onze klant echt kunnen ontzorgen op lange termijn en dit met een hands-on aanpak. En dat loont.”

De payroll kernwaarden van Baker Tilly 

  1. We zijn klantgericht
    Elke klant heeft bij ons een vast aanspreekpunt waarmee je een vertrouwensband kan opbouwen. Een sterk team brengt een brede expertise om jou van dienst te zijn.
     
  2. We zijn hands-on en gaan altijd op zoek naar pragmatische oplossingen
    We denken mee met de klant en gaan binnen het wettelijk kader op zoek naar de meest efficiënte en pragmatische oplossingen om jouw HR-beleid te optimaliseren.
     
  3. We hanteren een multidisciplinaire aanpak
    Als klant kan je bij ons terecht voor meerdere services binnen één kantoor. Wij zijn een klankbord voor jouw onderneming, maar ook voor jouw persoonlijke groei als ondernemer.

Kennismaken met ons payroll team?

Kom gerust langs voor een kop koffie.
Onze experten helpen u graag verder. 

Maak een vrijblijvende afspraak