Waardecreatie: de echte waarde van jouw onderneming in kaart gebracht
De ondernemer die denkt aan de verkoop van zijn bedrijf weet dat een positieve waardering een essentiële rol speelt. Maar zelfs wanneer er geen directe transactieplannen zijn, is het interessant om de waarde van jouw bedrijf in kaart te brengen.
James Storme, Manager Corporate Finance, en Sam Daneels, Director Corporate Finance bij Baker Tilly, overlopen voor jou 3 aspecten van je onderneming die jouw bedrijfswaarde kunnen beïnvloeden.
01/ Maak je gebruik van operationele leasings?
Als bedrijf kan je kiezen om bijvoorbeeld machines of bedrijfswagens op verschillende manieren te leasen. “Bij operationele leasings blijft het voorwerp dat je in leasing neemt boekhoudkundig bij de leasinggever geactiveerd”, vertelt James Storme.
“Hierdoor wordt de leasing als huur beschouwd en valt deze buiten de bedrijfsactiva. Dit in tegenstelling tot een financiële leasing, waarbij het goed op de balans staat en men de aflossingen en de financiële kosten betaalt.
Dit zeggen onze experts
“Die keuze van leasing heeft impact op jouw waarde”, vertelt Sam Daneels. “Vanaf een bepaald waarderingsniveau is het interessanter om financiële leasings te gebruiken.
Dit komt omdat bedrijven vaak gewaardeerd worden op basis van een EBITDA (een benadering voor operationele cashflow) multiplicator. De EBITDA ligt bij operationele leasings lager. Financiële leasings resulteren in een hogere EBITDA, maar brengen wel een hogere schuldgraad met zich mee die ook verrekend worden in de prijs. Deze afweging tussen schuldgraad en de EBITDA is een delicate balans die je best met je adviseur in kaart brengt.
Je kan waarderingsdiscussies uit de weg gaan door op tijd het investeringsbeleid te verfijnen zodat dit een aantal jaar voor een eventuele transactie wordt geoptimaliseerd.”
02/ Heb je liquidatiereserves aangelegd?
“We zien dat veel ondernemers liquidatiereserves aanleggen omdat ze deze achteraf op een fiscaal voordelige manier kunnen uitkeren”, verklaart Sam Daneels.
“Maar uit ervaring leren we dat het aanleggen van deze reserves niet altijd de beste keuze is wanneer er naar de verkoop van een onderneming wordt toegewerkt.”
Dit zeggen onze experts
Wanneer maakt een ondernemer dan best de switch? “Het antwoord is simpel: als je denkt om je onderneming te verkopen, dan leg je in de meeste gevallen beter geen liquidatiereserves meer aan en gebruik je de beschikbare cash bijvoorbeeld beter om schulden af te bouwen”, geeft Sam Daneels aan.
“Want bij verkoop is het vaak te laat, dan kan je die 10% roerende voorheffing niet langer recupereren. Als ondernemer weeg je dus best af wat de voordelen op korte en lange termijn zijn. Dit toont ook waarom het belangrijk is om preventief waardecreatie te bekijken.
03/ Is jouw werkkapitaal geoptimaliseerd?
“Werkkapitaal wordt onder meer beïnvloed door het klantenkrediet dat je geeft en het leverancierskrediet dat je krijgt. Kortom: om de hoeveel dagen moet ik mijn leveranciers betalen en na hoeveel dagen moet de klant mij betalen?”, verduidelijkt James Storme.
“Het is interessant om de dagen van uitstaande klanten lager te hebben staan dan de dagen van uitstaande leveranciers. Zo kan je de cash die binnenkomt, gebruiken om leveranciers te betalen.” “Ook jouw voorraad maakt onderdeel uit van je werkkapitaal”, geeft Sam Daneels aan. “Ondernemers hebben vaak een grote stock liggen, maar het duurt soms heel lang vooraleer hun stock is benut. Hierdoor zit er te veel werkkapitaal vast in jouw voorraad.”
Dit zeggen onze experts
Ondernemers staan niet altijd stil bij het belang van werkkapitaal”, geeft Sam Daneels nog aan. “Er wordt bij overnames altijd gekeken naar welke buffer van werkkapitaal operationeel nodig is”, verduidelijkt James Storme.
“Deze inschatting heeft invloed op jouw uiteindelijke waarde. Maar als deze buffer nooit geoptimaliseerd is, kan je dat heel moeilijk toelichten aan een toekomstige koper. Leg dan maar eens uit dat jouw operaties financieel efficiënter konden, maar je het zelf nooit gedaan hebt.”
Duurzaamheid als nieuwe factor
De experts van Corporate Finance merken ook in hun veld actuele uitdagingen. “We zien dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel wordt voor zowel kleine als grote ondernemingen”, geven Sam en James aan. “Onder meer de grootte van je CO2-voetafdruk wordt een gegeven dat ook mee wordt geteld bij de berekening van je bedrijfswaarde. Bij een overname willen verkopers zeker zijn dat ze later niet voor grote investeringen komen te staan. Een productiebedrijf dat zijn restwarmte reproduceert heeft dan ook een streepje voor op een bedrijf dat nog verwarmt op stookolie.”
Het verdict? “Heel concreet zien we dat duurzaamheid een rechtstreekse impact heeft op hoe potentiële overnemers kijken naar jouw onderneming. Als je als ondernemer niet mee bent met duurzame investeringen, sta je al achter. Dat wisten we al bij alle andere aspecten van het ondernemerschap, maar zien we nu ook heel concreet in onze cijfers.”
Jouw waardecreatie start vandaag
“Het gebeurt zelden dat we van een klant het mandaat krijgen om preventief op zoek te gaan naar waardecreatie”, geeft James Storme aan. “Nochtans kan het in kaart brengen van de waarde van een bedrijf ervoor zorgen dat een verkoop of aankoop sneller en efficiënter verloopt.”
“Als ondernemer moet je ook constant blijven optimaliseren”, geven Sam en James aan. “Want wanneer je bijvoorbeeld stopt met het investeren in jouw machines zal je snel impact zien op jouw productiviteit en bijgevolg rendement. Wanneer je jouw productiviteit wil boosten, zullen de kosten oplopen, wat dan weer een effect heeft op jouw transactiewaarde bij een eventuele verkoop in de toekomst.” Kortom, een ondernemer gaat best hands-on te werk.
“Maar dat wil niet per se zeggen dat aan waardecreatie doen veel geld moet kosten. Veel fiscale en boekhoudkundige optimalisaties kunnen op een efficiënte manier doorgevoerd worden en hebben geen hoog prijskaartje. Maar de kennis, die is wel belangrijk.”
De waarde van jouw onderneming optimaliseren?
Kom gerust langs voor een kop koffie. Onze experten helpen u graag verder.