Start Social: Over de ‘S’ in ESG en het belang van sterke sociale dienstverrichting voor ondernemers

Vakartikels

Het is de filosofie van Baker Tilly om zo dicht mogelijk bij de klant te staan en in te spelen op zijn actuele noden. Om die reden zijn we vier jaar geleden van start gegaan met HR Consultancy Services en voegden daar twee jaar later ook Payroll services aan toe.

Lieven Nissens is hierin een vaste waarde bij Baker Tilly. Als Payroll & HR Consultancy Director coördineert hij de loonadministratie, staat hij in voor het eerste contact met startende werkgevers en geeft hij klanten sociaaljuridische ondersteuning.

Aansluitend en complementair daarbij begeleidt Philip Dooms, ESG & Sustainability Partner bij Baker Tilly, KMO’s en grote ondernemingen in hun duurzaamheidstraject. Dit duurzaamheids- of ESG-kader omvat een niet te onderschatten sociaal luik dat steeds belangrijker wordt.

“We hoeven niet uit te leggen dat er vandaag heel wat uitdagingen zijn voor ondernemers rond sociale dienstverlening en payroll. Door de inflatie hebben we te maken met een hogere indexering. Daarom gaan ondernemingen vandaag op zoek naar andere verloningsmogelijkheden die los staan van het klassieke loonpakket”, vertelt Lieven Nissens. Bij Baker Tilly analyseert hij samen met zijn team welke alternatieve verloningen ze kunnen integreren bij klanten.

Naast de operationele aspecten van HR komen er voor ondernemers nog heel wat andere sociale aspecten bij kijken. “Ondernemingen houden voortaan best ook rekening met de Europese ESG-regelgeving”, vertelt Philip Dooms. Als ESG & Sustainability Partner brengt hij vanuit concrete ondernemingservaring belangrijke, invalshoeken en een pragmatische benadering aan tafel. “Het ESG-kader houdt een aantal regels en richtlijnen in waaraan binnenkort een grotere groep ondernemingen moet voldoen. Op die manier zal de Europese overheid bedrijven laten rapporteren over hun verschillende duurzaamheidsfacetten.” 

De ‘S’ binnen ESG staat voor Social en gaat over de relaties, interacties en de sociale aspecten van bedrijven met hun medewerkers, klanten, leveranciers en de bredere gemeenschap waarin ze actief zijn. Dat kan gaan over diversiteit, veiligheid op de werkvloer, opleidingen, inspraak of het welzijn van eigen medewerkers, maar net zo goed over aandacht voor mensenrechten in de toevoerketen van leveranciers.

Baker Tilly adviseert ondernemingen in alle fases van hun ESG-ambities en -uitdagingen. Ook dit sociale aspect van ESG valt daar dus onder. Het vormt een logische en complementaire aanvulling op de bestaande payroll diensten en wettelijke ondersteuning van het HR-beleid. Het bestaande dienstenpakket wordt zo verder uitgebreid met HR business management aspecten en ESG-adviesverlening.

S binnen ESG_lieven_philip

Philip Dooms & Lieven Nissens

How to ‘s’tart

Op welke manier kunnen ondernemingen hun sociale aspecten strategisch benaderen? “We starten altijd met het gezond en kritisch analyseren van het toekomstbeeld van de onderneming. Daarbij pijlen we naar de kernactiviteiten en ambities. Een projectie van de huidige situatie en strategie moet belichten wat de voorwaarden zijn om succesvol te blijven in de toekomst. Naast de zakelijke en productgerelateerde aspecten, spelen hierbij ook de sociale aspecten een belangrijke rol. Deze menselijke en sociale facetten moet je als ondernemer goed beheersen en inpassen in je toekomsttraject.”

De medewerkers zijn vaak het gezicht van jouw bedrijf en vertegenwoordigen jouw bedrijfscultuur. Ze spelen een cruciale rol in de transacties en interacties met andere partijen. Maar welke normen en waarden wil je dat je medewerkers weerspiegelen? En ook omgekeerd, wat zijn de sociale normen en waarden die je verwacht van je leveranciers of misschien zelfs van een klantensegment die je doelgericht tracht aan te spreken?

“Ondernemingen moeten zich blijven afvragen hoe klanten en leveranciers naar hun producten en diensten kijken. Verwachten ze een trend? Is er een maatschappelijke evolutie? Zo ja, hoe kan ik mijn menselijk kapitaal daaraan aanpassen? En aanpassen slaat hier zowel op de competenties als op de sociale en relationele normen en waarden”, geeft Philip Dooms aan.

Deze aspecten vertalen zich grotendeels in het HR business management van de onderneming. De nodige vaardigheden van de medewerkers nu en in de toekomst, de aanwervingspolitiek, eventuele noodzakelijke opleidingen of omscholingen zijn maar enkele voorbeelden van hoe een onderneming zich continu aanpast aan de omstandigheden en voorwaarden om succesvol te blijven.

“Dit totale sociale kader in kaart brengen vraagt een sterke strategische oefening voor ondernemers en is zeker niet altijd evident”, verklaart Lieven Nissens

ESG-rapportering

Naast het welzijn van werknemers en het algemeen belang van sociaal kapitaal, wordt in het ESG-kader ook de bredere sociale impact van een onderneming in kaart gebracht. Bijvoorbeeld buurtimpact, buurtwerking en interacties met klanten en eindgebruikers worden in het S-verhaal onder de loep genomen.

Philip Dooms: “Het zijn al deze aspecten die uiteindelijk in het ESG-rapport naar boven komen om het sociale duurzaamheidskarakter van een onderneming te objectiveren en te beschrijven. Het ESG-rapport is daarbij publiek raadpleegbaar voor alle belanghebbenden en omvat als het ware een leesbare sociale vingerafdruk van je onderneming. Investeerders, overheden of directe belanghebbenden zoals bijvoorbeeld leveranciers, klanten en potentiële werknemers kunnen zo een sociaal waardeoordeel vormen van je onderneming en je visie.”

S binnen ESG_Philip

Philip Dooms

“Jonge werknemers nemen vandaag hun eigen toekomst meer in handen. Ze kijken uit naar welke kansen ze waar kunnen krijgen. Daar moeten ondernemingen op inspelen. Het kan helpen om je werknemers te motiveren, hen aan boord te houden en nieuwe medewerkers aan te trekken.”
Lieven Nissens, Payroll & HR Consultancy Director
S binnen ESG_Lieven

Lieven Nissens

De 'S' binnen Baker Tilly

Lieven Nissens: “We krijgen geregeld de vraag wat Baker Tilly doet voor de toekomst van hun eigen sociale luik. Het antwoord daarop is dat we ten alle tijde blijven vooruit kijken naar de toekomst. We willen verder gaan dan enkel de wettelijke verplichtingen en onze werknemers ook proactief gaan betrekken.

Zo is er bijvoorbeeld een vernieuwd wetgevend kader rond opleidingen, aanpassingen van de werktijd en het recht op deconnectie waar wij op inspelen. Onze werknemers geven op hun beurt bijvoorbeeld mee input over de opleidingen die ze willen volgen om verder te kunnen groeien. We zien ook dat onze mensen zelf initiatieven, acties en evenementen organiseren om het welzijn en de werksfeer positief te beïnvloeden. Dat is een sterk pluspunt en een potentieel voordeel om nieuwe mensen aan te werven.”

“Een ander initiatief dat nu loopt, ‘Road to 2025’, richt zich op onze bedrijfsstrategie en hoe we die willen implementeren”, beaamt Lieven Nissens. “We hebben werkgroepen in verschillende diensten die we hebben opengesteld voor alle medewerkers. Zo geven we inspraak aan alle betrokkenen en bieden we een luisterend oor. Dat creëert een waarderend en gemeenschappelijk gevoel. Het doel van die werkgroep op zich is niet om ESG doelstellingen te behalen, maar om een kader met sociale ankers te benutten en mee te integreren binnen de onderneming.”

Arbeidsmarkt en bedrijfscultuur

Ondernemingen die niet voldoende werknemers vinden, vragen zich vaak af wat de reden daarvoor is: Is het schaarste van een knelpuntberoep? Is het bijvoorbeeld mobiliteit en/ of bereikbaarheid? Betaal ik te weinig? Is mijn loonpakket nog competitief? Of spelen er andere zaken mee zoals reputatie of bedrijfscultuur? Er zijn veel facetten die deze problematiek beïnvloeden, maar ondernemers beseffen vaak onvoldoende waar de oorzaak ligt. Daarbij wordt de invloed van duurzaamheidsreputatie en ondernemingscultuur heel vaak onderschat.

“Een cultuur is heel moeilijk te veranderen en verandering kan je niet forceren”, geeft Philip Dooms toe. “Je moet goed kijken wat er voor de onderneming belangrijk is om te functioneren in de omgeving waarin ze willen opereren. Die compatibiliteit is de basis van waaruit we starten, waarna we samen met de onderneming een gezonde shift of evolutie kunnen maken waar nodig.”

“Een onderneming wordt sterk gedragen door haar relationeel en sociaal kapitaal. Cultuur en werknemers spelen daarbij een cruciale rol.”
Philip Dooms, Partner ESG & Sustainability

De toekomst

Baker Tilly wil het belang van het S-luik binnen ondernemingen blijven beklemtonen. Het is geen evidentie, maar we willen ondernemingen wel stimuleren om mee te groeien met de omgeving waarin ze functioneren. Het ecologische aspect van ESG is meetbaar en kwantificeerbaar, maar het sociale aspect is nu eenmaal abstracter en vaak ingrijpender.

“We zien uit ervaring dat het meer maatwerk en bereidheid om te veranderen vraagt. Op korte termijn is er nog werk aan de winkel om het sociale S-luik van deze ESG-regelgeving te integreren in het beleid van de onderneming”, geeft Philip Dooms tot slot aan. “Kleine ondernemingen zijn vaak operationeel gefocust. Zij nemen dan ook iets minder de tijd om de wereld rondom hen te bekijken qua verandering”, beaamt Lieven Nissens. “Grotere ondernemingen met een goed bemande HR-afdeling zullen al sneller strategisch evolueren en dit sociale duurzaamheidsluik spontaner integreren.” Het Baker Tilly team is er in elk geval klaar voor om elke onderneming, groot of klein, in dit traject strategisch te adviseren en operationeel te ondersteunen.

Starten met duurzaam ondernemen?

Kom gerust langs voor een kop koffie.
Onze experten helpen u graag verder. 

Maak een vrijblijvende afspraak